Szóval megint egy hungarikum, ezúttal nem a politikai-közjogi rendszerünkben/kultúránkban (vö. kétharmad, óriásparlament, népszavazás, állambiztonsági nyilvántalanság, demokratikusan behozni tervezett egypártrendszer stb. stb.) . A felmérés összefoglalása itt látható. Jobban megnézve a kép kicsit árnyaltabb, mert Romániából pl. nincs adat, Szlovákiában a cseh az első számú idegen nyelv, több volt hódoltsági, illetve nagy orosz kisebbséggel bíró területen az orosz, és ugye a magyar felnőtt lakosság többsége hosszú éveken át tanult oroszul, tehát ha akarná, úgy is dönthetne, hogy tud. (Nem ismerem a metodológiát, de mindenesetre érdekelne az "idegen nyelv" definíciója: az EU szakértői szerint pl. egy minimum kétnyelvű, azaz egy idegen nyelvet biztosan tudó szlovákiai magyarnak a szlovák vagy a magyar az  "idegen"? Azonkívül erős gyanúm, hogy nem számolták bele a valamilyen romani dialektust beszélő beás cigányok idegennyelv-ismeretét, sem azét a nagy számú magyar diplomásét, aki a papír kedvéért az életében soha többé nem használt lováriból nyelvvizsgázott, "mert az nagyon könnyű".)

A szakértő szerint ennek "nyelvi elszigeteltségünk is oka", de hát, mondom én, a finnek ugyanilyen elszigeteltek, ők viszont a harmadikak a két idegen nyelvet beszélők arányában, elölről (ha a szlovákokat nem számítjuk, a másodikak). Persze a fő ok valóban "a nyelvoktatás alacsony színvonala".

És itt álljunk meg. Miből gondolja valaki, hogy a magyar oktatási rendszeren belül csak a nyelvoktatás színvonala ilyen botrányosan, egyedien alacsony? Pálinkás MTA-elnök a minap panaszolta el, hogy az ELTE TTK -n az idén egyszerűen nem volt jelentkező fizikatanárszakra. Nem volt. Meg kell jegyezni, hogy a mai nemjelentkezők Pálinkás oktatási minisztersége alatt voltak kisiskolások. A létező jobboldalon örök refrén, hogy a libsik, élükön Magyar Bálinttal, szétkúrták az oktatást, de a helyzet az, hogy nem volt mit szétkúrni, és az összes politikai erő csak a használhatatlan pépet passzírozta, miközben a tanárok szervezetei időnként tiltakoztak, hogy őket elnyomják,pedig mennyi szépet-jót csöpögtetnek a kis magyar emberpalántákba. Csöpögtetnék inkább az összeadást-kivonást és az angolt.  Ez az egyik hátránya annak, hogy az ún rendszerváltásban jogászok és bölcsészek vitték a prímet. Az ő képzeletvilágukban a közoktatás fő feladata, hogy a nebulók agyában elültesse azt  a laposan moralizáló és átpolitizált irodalom- és történelemsorvadmányt, tömédek adattal megterhelve, amiből nekik feltvételizniük kellett. A sok adatból meg emésztetlen sztoriból meg "apa mosdik, anya főz"-ből valahogy majd jó erkölcs és hazafiság lesz. Először is nem lesz. Másodszor, ami nagyobb baj, más se lesz. Se írni-olvasni-számolni tudás, se nyelvtudás. Ja meg abból se, ha mindennap van tornaóra és drogprevenció.

Nem akarok senkinek rosszat, de tessék elolvasni az oktatásról szóló részt a Fidesz egyik mostmáraztánténylegigazi programjának (ma már senki sem emlékszik rá, pedig Navracsicsék éveket dolgoztak rajta, és félve hozták nyilvánosságra, "nehogy a kormány szétszedje" – mit?!) 40-45. oldaláról (pdf). Ha valaki meg tudja fejteni ebből a kenetes rizsából, hogy  mi az, amire a szerencsétlen gyerekeket meg kelene tanítani (különös tekintettel az 500 lakosnál kisebb falvak egytantermes iskoláira),
és főleg hogy ettől a valamitől hogyan fog a kívánt 700 ezer (illetve most már szentírásilag 1 millió)  fővel bővülni az amúgy (ezek szerint) európai minőségű magyar munkaerő-állomány, annak fizetek egy felest.

Sajnálom, hogy Mórickának kell lennem, de erről is a leendő kormányerő országmegváltó terveinek riasztó üressége és, khm, érzelmi jellege jut eszembe.