Kérdés:
Laborc a Fidesz-kormány alatt is a szolgálatok egyikénél dolgozott. Bánja, hogy elmulasztotta a nagytakarítást?

Válasz:
A szolgálatokkal kapcsolatban megfelelőnek tűnt a húsz éve meghozott döntés: középút a romániai cégtábla-átfestés és a cseh modell között, ahol szélnek eresztették a teljes állományt. Nálunk a politikailag nem kompromittálódott szakemberek megkapták a lehetőséget, hogy a továbbiakban ne az állampártot, hanem a nemzetet szolgálják. Az elmúlt években azokban Laborc és a Szilvásy György olyan mélyre züllesztették az NBH-t, hogy egy-két ember lecserélésével valószínűleg nem lehet majd rendet rakni.

Stb.
("Neveket akarok!" Stumpf András kérdezi Kövér Lászlót, Heti Válasz, április 9.)

Ahogy a fika mondaná: ízlelgessük.

– Egészen pontosan kicsoda "hozott döntést" húsz éve (1989-ben?! az 1990 reálisabb) a szolgálatokról? Komolyan érdekelne. A parlament biztos nem, a nemzetbiztonsági törvény 1995-ben született.

– Az "arany középút" kultusza a magyar politikai élet egyik rákfenéje, főleg azért, mert mindig kiderül róla, hogy nem középút, hanem valami egészen más. És hasonlítsuk össze ezt a nagylelkű középutazást pl. Kövér tűzokádásával más komancstémákban.

– Mert hát nyavalyát középút. Hanem a szokásos magyar különút, unikum, annak összes katasztrofális következményével. Mit jelent az, hogy "politikailag nem kompromittálódott szakember"? Alapjáratban (lásd az átvilágítási törvényt) Magyarországon azt jelentené, hogy "nem III/III-as". Már ez is egyedi sajátosság. Függetlenül attól, hogy az átmentést vagy a lecserélést választották, a KGB, az KGB, a Stasi, az Stasi, a Securitate, az Securitate, az STB, az STB, de még a kommunista hatalomátmentés klasszikus példájaként emlegetett Bulgária sem differenciál. Sehol nem különítik el a belső, paranoid ellenzéküldözést a kommunista állambiztonság egyéb tevékenységeitől. Csak nálunk hiszik a politikai kozmosz gyémánttengelyének, hogy a kommunista diktatúra belső elhárítója, spiclije rossz ember, míg ellenben a NATO elleni hírszerzéssel, diverzióval, dezinformációval, katonai/kémelhárítással, technikacsempészettel, negyedlegális fegyverkereskedelemmel, Carlos pihentetésével stb. stb. olyan szaktudást lehet felhalmozni, ami nélkülözhetetlen a NATO-tag jogállamban.  (Feltéve, hogy az illető nem az MSZP-hez kötődik, mert akkor nemjóember, szakértelme nincs, vagy veszélyes.) Bezzeg a buta csehek ezt nem tudták, és a világ csúfjára elölről kezdték.

Az egyedi magyar sajátosságnak piszok egyszerű a magyarázata: maguk az érintettek szuggerálták a nyilvánosságnak, hogy ennek így kell lennie. Nemcsak azért, mert az állásukat és informális befolyásukat szerették volna megtartani, hanem testületi önvédelemből is. Ahogy azt a témával foglalkozó történészek már jópárszor leírták, a III/III és más ügyosztályok között teljes volt az átjárás, a magasabb rangú állománynak csupán kis töredéke volt karrierje folyamán csak III/III-as. Viszont más osztályon végzett tevékenységük miatt a védettség védelem megilleti a túlnyomó többséget. És mivel nem volt forradalom, de még csak tiszta váltás sem, a laikusokkal megetették a papit.

Irónia be: Akik a hasukat fogják Ficsor – szintén marhaegyszerűen magyarázható – jelölése miatt, kérdezték-e egyetlen egyszer, hogy dr. Boross Péter, a Dél-pesti Vendéglátóipari Vállalat vezérig. helyettese, dr. Gálszécsy András, jogászként KSH-főosztályvezető, majd huzamosan a SOTE gazdasági főigazgató-helyettese ("ballib" és "jobboldali" médiákok halk szavú, bölcs öreg szakértője, aki szerint az élettapasztalat a fő, ilyenből volt sok, ugye, Kövér dr.-nak is, amikor 31 évesen lett a Nemzetbiztonsági Bizottság elnöke) ugyan honnan szerzett olyan és akkora szakértelmet, hogy a legkritikusabb időszakban  felelősen tudta felügyelni az állambiztonsági/titkosszolgálati átállást ? Füzessy Tibornál még érthető volt, mert pár hónappal az Ellenzéki Kerekasztal előtt még a párt öklének számító Legfőbb Ügyészségnél működött, és az EKA-n se titkolta belügyes kapcsolatát. Irónia ki.

Az, hogy Cirkuszos Józsi – tényleg hősiesen – emlékeztetett a III/III létezésére már jóval a nem emlékező EKA után, csak üzemi baleset volt,. És meg lehet nézni a korabeli újságokban, hogy az akkori ellenzékből igazán csak az SZDSZ és a Fidesz izgatta magát, a többiek hogyan igyekeztek relativizálni a dolgot.

Ennek az erkölcsi kezelésére van egy létező jobboldali tartalékmagyarázat, miszerint "ezt tették velünk a kommunisták", ügynöksorba aláztak, de mi nem jelentettünk soha semmi fontosat. (Ebben van valami, mert a besúgói jelentések gusztustalanságával csak a belőlük áradó butaság és érdektelenség vetekedik.) De az önként dalolók és a tisztek  még így is más kategóriába tartoznak, még az egyedülállóan hipokrita magyar  szemléletben is. Csak hát Kövér szakértelem-felfogása ezen a határon túlmegy, hiszen titokminiszter korában (Földi László) és ellenzéki főkomancsfalóként (Horváth József, UD Zrt.) gyümölcsözően és szorosan együttműködött az egykori tiszti állomány tagjaival.  Ez annyit jelent, hogy még III/III-as tiszti múlt se kompromittál politikailag, még az is szakértelemnek számít. És hogy a "megkapták a lehetőséget, hogy a nemzetet szolgálják" mondatban a nemzet a Fideszt jelenti.

(Kitérő: a miniszterelnök-keresés közbeni váratlan visszalépések, de még a Vahl-ügy során se figyeltek sokan arra a tényre, hogy ezek olyan jelöltek voltak, akik nincsenek rosszban a Fidesszel.. "Akarsz bajt magadnak? Ugye nem?" Azt pedig csak a nagyonnaivak képzelik,hogy a D 209-es eset óta szériában "hirtelen" előkerülő komplett lejárató anyagok, üzleti titkok, cégjegyzőkönyvek, fotók, zárt megbeszélésekről, zárt bírósági tárgyalásokról való szivárogtatások, titkosszolgálati papírok csak úgy hirtelen felfedeződnek pont, amikor szükség van rájuk, és a tényfeltáró újságírók zsenialitásának érdeméből. Vagy hogy pl. Laborc Dzerzsinszkij-akadémiai háttere nem volt tökéletesen mindegy a Fidesz-kormánynak, amikor őt szolgálta (úgy is, mint a belügy "jogutódjának" tisztje, úgy is, mint az APEH bűnügyi igazgatóságának információs főnöke), és bármi veszélyt láttak benne már a NATO-tagság idején. Vagy hogy egyedül volt ezzel a hátterével. Egészen szánalmas, hogy míg az egyik oldalon iparilag kezelik az információt és a dezinformációt, a szadi az utolsó pillatban guglizva keresi, hogy na, ezen milyen fogást lehet találni. Mindenkin van fogás, csókolom, csak az infógyűjtő magáról (vagy arról, aki nem régóta számít veszélyesnek/zsarolhatónak) nem gyűjt infót. Aki viszont szóba áll az ellenséggel, az a legsúlyosabb bűnt követi el.)

Kövér mindezt aközben mondja a lehető legtermészetesebbnek feltüntetve, míg Matolcsy pár oldallal odébb egy újabb magyar unikumot jelent be, érvénytelenítve 250 év közgazdaságtudományának axiómáit:

A gazdaság sikerei azonban elsősorban nem gazdasági forrásokból erednek. A gyors növekedés és a jó egyensúly, az adósság csökkentése, a versenyképesség javulása, a tudásgazdaság bővülése és az innováció elterjedése főként az erkölcs, a kultúra, a jogállam és a bizalom forrásaiból ered. … A magyar jövőkép része ezért, hogy újból a nyugat-európai demokráciák szabadságjogai és jogállami intézményei működjenek Magyarországon.

Ehhez képest a nyilatkozatokból leszűrhető tények:

Az elsöprő parlamenti dominanciára készülő, a saját oldalán kizárólagosságra törekvő, a másik oldal ellen totális számonkérést ígérő Fidesz a diktatúra állambiztonsági szolgálatában felhalmozott "szakértelmet" óhajtja hasznosítja politikai ellenfeleivel szemben.

Kérdés: hogy jön ez össze a bizalommal, a jogállammal és a "nyugat-európai demokráciák szabadságjogaival"?